Május 10-én a Sportarénában immár tizenharmadik koncertjét adja Magyarországon a Dream Theater. A világhírű amerikai progresszív metál csapat gitárosa, John Petrucci szerint idén kapott első Grammy-díjuk a koronavírus-járvány utáni felszabadultság eredménye.

„Fantasztikus érzés újra közönség előtt játszani. Két teljes év maradt ki a covid miatt, miközben az élő zene szerves része az életünknek” – mondta John Petrucci. A zenész-producer, aki 1985-ben társalapítója volt minden idők egyik legsikeresebb progmetál zenekarának, a turnébuszból, Franciaországból adott Zoom-interjút az MTI-nek.

A Dream Theater tavaly jelentette meg tizenötödik stúdióalbumát A View from the Top of the World címmel, és a lemez (a korábbi két jelölés után) idén meghozta számukra az első Grammy-díjat: az Alien című kilencperces, 17/8-ban írt szám a legjobb metál előadás kategóriában győzött az áprilisi gálán.

„A dal különleges időszakban született, hiszen fogalmunk sem volt, mikor folytathatjuk a turnét, mikor rögzíthetjük az új anyagot. A koronavírus-járvány miatt az egész világ bezártságba kényszerült, fél évig mi sem találkoztunk. Amikor 2020 októberében az éppen elkészült zenekari főhadiszállásunkon összejöttünk, hogy elkészítsük az új lemezt, nagyon örültünk egymásnak, a közös zenélésnek. A legelső szám, amit a stúdióban írtunk, az Alien volt, és benne van mindaz, amit mögöttünk hagytunk és ami előrevisz minket. Csodás érzés, hogy éppen ez hozta meg számunkra az első Grammyt” – mesélte Petrucci.

A tagok kimagasló hangszeres tudásáról, a többtételes dalszerkezetekről, valamint a látványos koncertekről ismert Dream Theater – John Petrucci (gitár), John Myung (basszusgitár), James LaBrie (ének), Jordan Rudess (billentyűs hangszerek), Mike Mangini (dob) – eddig mintegy 15 millió lemezt adott el világszerte.

A csapat idén februárban folytatta a 2020-ban a járvány miatt félbeszakadt turnéját, amely áprilistól Európában zajlik.

Mint John Petrucci elmondta: nagyon izgalmas egy turnén ennyi különböző kultúrával találkozni. „Más és más élmény a portugál, a svájci vagy éppen a magyar közönség előtt játszani, az emberek különféleképpen reagálnak a zenénkre. De közös bennük a zene szeretete, és hogy egy jó kis show-t akarnak látni”.

A zenekar új koncertműsorában négy dal szerepel az új lemezről, a korábbi dalok közül a régi nagy slágerek (Pull Me Under, The Spirit Carries On, Lie) helyett olyanokat játszanak, amelyek eddig kevésbé voltak előtérben.

„Komoly fejtörést okozott, mi kerüljön a kétórás koncertprogramba a több mint három évtizednyi repertoárból. Lemezbemutató turné lévén fontosak az új dalok, az Alien vagy a címadó A View from the Top of the World mindenképpen, emellett számos olyan számot akartunk elővenni, amelyet régóta nem játszottunk, így aztán legismertebb dalaink most nem fértek bele a műsorba. Vajon a magyar közönség tizenharmadszor is a Pull Me Undert akarja hallani, vagy esetleg egy olyan dalt, amelyet még nem hallott tőlünk? Mi az utóbbira szavaztunk” – mondta a gitáros.

John Petrucci szerint a Dream Theater dalai progresszív rock stílusban íródnak, ezt mutatja felépítettségük, a szólók, a szövegekben a történetmesélés. A hangzás ugyanakkor egyértelműen a metál jegyeit hordozza magán, kemény, erőteljes, gyors, Petrucci olykor hét- és nyolchúros gitáron játszik.

„Amikor zenélni kezdtem, a Rush együttes volt rám a legnagyobb hatással, de imádtam az Iron Maident, a Black Sabbath-ot is. John Myunggal együtt nőttünk fel, 12 évesek voltunk, amikor találkoztunk, és még mindig ugyanabban a zenekarban nyomjuk… Amikor már jobban ment a gitározás, az elmélyültebb, fúziós zenék felé fordultam, Steve Morrisont, Allan Holdsworth-öt, Al Di Meolát, Return to Forevert hallgattam sokat” – idézte fel a gitáros.

Petrucci és Myung mellett a Dream Theater alapítója volt Mike Portnoy dobos, aki huszonöt év együttzenélés után 2010-ben szállt ki a csapatból. Portnoy a Liquid Tension Experiment projektben ma is együtt játszik Petruccival és Rudess-szel, és ő dobolta fel Petrucci 2020-ban megjelent szólólemezét, a Terminal Velocity-t is.

„Mike a legjobb barátom, a nyolcvanas években együtt jártunk Bostonban a Berklee College of Music-re. Bár kilépett a Dream Theaterből, számos dolog köt minket össze, a feleségeink például egy zenekarban játszanak, a Meanstreak-ben. Nagy öröm, hogy játszott a szólóanyagomon, az meg külön csoda, hogy a Liquid Tension Experimenttel 22 év után csináltunk újra lemezt. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a világ legjobb dobosaival játszhatom együtt: a Dream Theaterben Mike Mangini-vel, a Liquidben Mike Portnoyjal” – fogalmazott John Petrucci az MTI-nek adott interjúban.

A Dream Theater korábban turnézott jubileumot ünneplő lemezekkel (az Images and Wordsszel a megjelenés 25. évfordulóján, 2017-ben, az akkor 20 éves Scenes from a Memory-vel két évvel később). „Ez a két album mérföldkő volt a Dream Theater történetében. Az Images and Words tett fel minket a rockzene térképére, a Scenes pedig az első olyan anyagunk volt, amely egy összefüggő koncepció, történet mentén született”.

A Livesounds által szervezett május 10-i koncerten a Dream Theater előtt Devin Townsend lép fel a Budapest Sportarénában.

MTI

(Fotó: Máté Évi)